2019 Mjus 21

nektanuls: Passi
blank.gif

    A passió Krisztus szenvedésének és keresztre feszítésének történetét beszéli el evangéliumi szövegekkel. Ezeket évszázadokon át ünnepélyesen recitálták (énekbeszéddel mondták el) minden évben a Nagyhéten. A passió-recitálás különlegessége volt, hogy míg az eseményeket egy „evangélis-ta" énekelte, Jézus szerepét egy másik mélyebb hangú énekesre bízták. A többi szerepet pedig magasabb hangon énekelte egy énekes, illetve a tömeg szerepét a kórus.
    A passió mfaja már Heinrich Schütznél megjelent. 1585-ben született egy kis türingiai faluban. Gyermekkorában énekelt a hesseni rgróf kasseli kórusában. Késbb Velencébe ment, ahol Giovanni Gabrielinél tanult zeneszerzést és orgonajátékot. Hazájába visszatérve elbb Kasselben vállalt orgonista állást, majd 1617-ben Drezdába ment, ahol beiktatták a szász választófejedelem udvari karmesterének tisztségébe. Ezt a szolgálatot kisebb-nagyobb megszakításokkal haláláig ellátta. Velencében magáévá tette a többkórusos technikát, a drámai szólóének újszer hangját, kifejezerejét. Ezért is mondott le 3 passiójánál (Máté, Lukács és János evangélista szövegeire) a kísérhangszerek alkalmazásáról. Az evangélistán kívül több szerepl játszott (Jézus, Pilátus stb.), és a tömeget a kórus képviselte.
    A Schütz halálát követ idkben a passió mfaja jelents átalakuláson ment át. A századforduló táján alkotó zeneszerzk már nemcsak bibliai szövegeket zenésítettek meg, hanem költk szövegére készült részeket is iktattak mveikbe.
    Bach tovább módosította a passió-éneklést, melyet a lipcsei Tamás-templomban neki kellett évrl-évre megfelel zenével eladni. A recitálások és kórusok mellett hozzáadott még új, az evangéliumban nem szerepl szövegeket, melyek a passió hallgatása közben támadt emberi gondolatokat és érzelmeket akarták kifejezni. A hallgató egyéni megrendülését, meghatódását  szóló áriákban szólaltatta meg a zeneszerz, a közösség érzelmeinek kifejezésére pedig négyszólamú korál feldolgozásokat fz közbe. Így tehát Bach passiói négyféle tétel váltogatásával (ária, korál, recitativo, turba/tömeg) kialakított hatalmas drámai zeneköltemények. Bachnak két passiója maradt fenn: a János- és a Máté-passió. Egy harmadiknak, a Márk-passiónak pedig csak a szövege. A János-passió nagyrészt Köthenben készült, de az eladásra már Lipcsében került sor, 1723 nagypéntekén. Ez a passió nagyobb feszültség és drámaiabb, mint a Máté, amely nyugodtabb menet.
    Akármelyik zeneszerz munkáját  említjük ebben a mfajban, az biztos, hogy mindketten tökéletes mvészi képességgel mutatják be ennek a szépségét, és zeneileg a legjobban fejezik ki Krisztus szenvedésének történetét.

 

Czékmány Szandra

blank.gif
blank.gif blank.gif
Értékelés
blank.gif
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
blank.gif

Navigáció
blank.gif Letltsek
Cikkek
Trkp-Nagytemplom
Trkp-Lelkszi Hivatal
Keress
Linkek
Kpek
Közbeszerzés
blank.gif
Bejelentkezés
blank.gif
Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése
blank.gif
Generálási idő: 0.05 másodperc 1,359,315 egyedi látogató Soli Deo Gloria!