Cegléd-Nagytemplomi Református Egyházközség UTÓREZGÉS: Böjtfejtés
Írta: rolah - Dátum: 2011 március 24. 19:17

Hogy ne az emberek lássák bõjtölésedet, hanem a te Atyád, a ki titkon van; és a te Atyád, a ki titkon néz, megfizet néked nyilván.”

Mt. 6; 18.

 

Mi is az a böjt? A legtöbb lexikon szerint nem más, mint az evéstõl, ivástól való szándékos tartózkodás. Keresztyén embernek ez így talán sovány – hogy úgy ne mondjam: böjtös – magyarázatnak tûnhet. Okkal-joggal.

Az Etimológiai Szótárban már érdekesebb dolgokat találunk. A nyelvészek úgy vélik, hogy eme szó német, közelebbrõl felnémet jövevényszó, melynek eredeti alakjai valami olyasmi jelentéssel bírnak, mint „vallomástétel”, „hitvallás” vagy „gyónás”. Ez már kicsit közelebb áll hozzánk...

A teljes igazság persze most is a Bibliában található. Hány és hány böjtrõl olvashatunk a Szentírásban! Negyven napig böjtölt Mózes, mielõtt másodszor is átvette a Tízparancsolatot az Úrtól, de böjtölt Dániel, böjtöltek a niniveiek, böjtölt Krisztus és a tanítványok is.

Az alcímben idézett igeszakaszhoz tartozik egy utalás is – ugyanezen fejezet hatodik versére –, ami imigyen szól:

Te pedig a mikor imádkozol, menj be a te belsõ szobádba, és ajtódat bezárva, imádkozzál a te Atyádhoz, a ki titkon van; és a te Atyád, a ki titkon néz, megfizet néked nyilván.” (Mt. 6; 6.)

(A magyarázatos Biblia hozzáteszi: az eredeti görög szövegben az a bizonyos „belsõ szoba” egy olyan tároló helyiséget jelölt, amelynek – szemben a ház többi helyiségével – volt ajtaja, tehát be lehetett zárni! Ezzel együtt persze ugyanúgy jelenti lelkünk legbelsõ zugát is, ahová rajtunk kívül csak Istennek van bejárása...)

Vajon ez azt jelenti, hogy a böjt tulajdonképpen nem más, mint az imádkozás egyik fajtája? Hiszen az imádság sem más, mint Isten felé fordulásunk teljes szívünkkel, lelkünkkel, elménkkel! Most a testünkkel is ezt teszük...

És van még egy fontos hasonlóság: ahogy az igazi imádság, úgy az igazi böjt is önkéntes! Kényszerbõl nem lehet sem imádkozni, sem böjtölni.

A hosszas és kényszerû lelki vagy társadalmi böjt pedig mindig erõszakot, agressziót vált ki – kell-e ezt így, március 15-e táján külön magyaráznom?

Az önként vállalt, imádságos böjt azonban mindig békét és harmóniát hoz. Lelkünkben ezzel az isteni békével és harmóniával készüljünk tehát Húsvét szent ünnepére!

Szatmári Gábor